Alle competenties van een goede accountant in 2016

man-people-space-desk.png

In één van onze vorige blogs behandelden we de belangrijkste trends in de accountancybranche. Waren deze trends voor u een eyeopener, of was u al op de hoogte van deze nieuwe ontwikkelingen binnen uw branche? Ongetwijfeld heeft u zichzelf de vraag gesteld: wat betekenen deze trends voor mij als accountant?

Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe behoeften vanuit de klant, hebben namelijk ook impact op uw werk als accountant. Er zijn specifieke competenties vereist om zo goed mogelijk in te spelen op deze nieuwe ontwikkelingen. In deze blog bespreken we kort de nieuwe trends, ontdekt u welke competenties daarbij horen volgens vooraanstaande accountants uit de regio FoodValley en kunt u testen of u voldoet aan de competenties van een goede accountant anno 2016.

Adviesvaardigheden

Als accountant vervult u voor uw klanten een belangrijke rol. Zij vertrouwen immers hun gehele administratie aan u toe en u kent het bedrijf op financieel vlak van binnen en van buiten. Uw brede kennis en ervaring zorgt ervoor dat uw klanten u zien als een belangrijke adviseur.

Dat u als adviseur dient voor uw klanten, is natuurlijk niets nieuws. Wat wél nieuw is, is dat uw klanten u niet alleen zien als adviseur voor uw administratieve werkzaamheden, maar ook voor advies op andere vakgebieden bij u aankloppen:

1. Cloud computing

De cloud wint steeds meer terrein in Nederland. Als accountantskantoor maakt u wellicht al gebruik van een cloudoplossing, waardoor u ook op locatie bij uw klant bij alle bestanden kunt. Ook voor het MKB speelt de cloud dit jaar een grotere rol. De kans is dan ook groot dat uw klanten bij u te rade gaat over een cloudoplossing.  Kortom: van de accountant anno 2016 wordt verwacht dat hij ook basiskennis heeft over cloudoplossingen. De accountant kan de klant adviseren over een passende cloudoplossing, maar weet ook wanneer en aan wie hij een klant kan doorverwijzen als deze serieuze interesse heeft in een cloudwerkplek.

Vraagt één van uw klanten u advies om een geschikte cloudoplossing? Bij Hupra zijn we gespecialiseerd in cloudwerkplekken voor de accountancybranche, lees onderstaand e-book om meer te weten te komen over de cloud.

2. Social media 

Social media marketing is één van die factoren waarvoor uw klant wellicht bij u aanklopt voor advies. Het is een nieuwe ontwikkeling binnen de accountancybranche, maar verschillende accountants spotten deze trend. Bij diverse accountantskantoren wordt social media marketing als extra dienst aangeboden, waar bestaande klanten gretig aftrek van nemen. Volgens Janita de Vries, communicatiemedewerker bij Van Harberden accountants heeft dat de volgende reden: “Wij kennen het bedrijf en de markt van onze klanten goed, doordat velen al jarenlang klant zijn. De klant heeft bij ons al een ingang, waardoor het laagdrempelig is om ons in te schakelen voor social media marketing. Daarnaast is het voor MKB’ers financieel een stuk aantrekkelijker dan het inschakelen van een marketing- of communicatiebureau.”

“De accountant moet vakinhoudelijk volwassen zijn, om met verstand van zaken de cliënt te kunnen adviseren. Daarnaast moet hij ook goed kunnen doorverwijzen op dossiers die zijn onvoldoende beheersen,” vat Henk van Ginkel, adviseur bij Van Lienden & Kooistra Accountants samen.

Affiniteit met ICT & software

Net als in vele andere branches, spelen digitalisering, ICT en nieuwe software ook een grotere rol in de accountancybranche. Steeds meer processen worden geautomatiseerd, accountantskantoren gaan werken met cloudoplossingen en nieuwe administratiesoftware.

Marco Wijnne, Assistent-accountant bij Vallei Accountants zegt: “Digitalisering is een zeer aanwezige trend binnen de accountancybranche. Van de accountant wordt verwacht dat hij moeiteloos meegaat met de ontwikkelingen in de digitalisering van administraties. Door verdere digitalisering moeten accountants in staat zijn om vaker cijfers op te leveren: maandelijks in plaats van jaarlijks.”

Voor de accountant betekent dit dat er een shift in mindset moet komen. Frans Brugman, partner & eigenaar Van Elderen Accountants & Belastingadviseurs zegt het volgende: “Ik verwacht dat de accountant minder accountancygericht, maar meer ICT-minded moet worden. Ze moeten hun comfort zone uit.”

Accountants krijgen te maken met veel nieuwe softwarepakketten. Geert Dreschler, accountant bij MKB Accountants, verwacht dat veel van deze softwarepakketten cloudoplossingen zijn, zoals Visionplanner of Exact Online. Jacob van der Sluys, assistent-accountant bij Van Harberden Accountants & Adviseurs, verwoordt het als een mooie competentie: “Een accountant moet affiniteit hebben met nieuwe software.”

talk-3.jpg

Soft skills

Toen we accountants in ons netwerk vroegen wat volgens hen belangrijke competenties zijn voor de accountant anno nu, werden diverse competenties genoemd die we kunnen vangen onder de term “soft skills”.

1. Communicatieve vaardigheden

Veel accountants noemen communicatieve vaardigheden als een belangrijke competentie voor de accountant anno nu. Nu is “communicatief sterk” een competentie die tegenwoordig bij elke vacaturetekst staat, maar wat maakt het zo uniek voor accountancy? Jacob van der Sluys: “Klanten besteden hun administratie niet voor niets uit aan een externe partij. Het is niet hun core business en het is voor hen belangrijk dat er zorgvuldig mee om wordt gegaan. Vervolgens is het de taak van de accountant om het verhaal in begrijpelijke taal over te brengen voor de klant.”

Henk van Ginkel verwoordt het als volgt: “De accountant moet communicatief en contactueel vaardig zijn en de taal van de ondernemer spreken.” Ook Hans van Veldhuizen, partner van Van Harberden accountants ziet communicatief vaardig als één van de belangrijkste competenties. 

2. Luisteren/inlevend vermogen

Als accountant moet u onderzoeken waarmee en hoe u uw klant kunt helpen. Om dat te ontdekken, zult u zich moeten inleven in uw klant en zijn pijnpunten aan het licht brengen. “De accountant moet zijn invoelend vermogen verbeteren en uit zoeken waar de klant van wakker ligt,” aldus Gebrand Burink, eigenaar HZW Accountants & Belastingadviseurs. 

Henk Hoksbergen, adviseur en accountant bij Boschland accountants & adviseurs vult aan: “Een accountant in het MKB moet functioneren als gesprekspartner. Hij moet voelsprieten hebben om te ontdekken waar voor hem advieskansen liggen.”

3. Coachen

Deze laatste soft skill sluit aan bij de competentie adviesvaardigheden die we hier eerder noemden. “Accountants moet zich steeds meer ontwikkelen als sparringpartner en coach van hun klanten,” aldus Geert Dreschler. De accountant moet advies kunnen geven en klanten begeleiden in belangrijke beslissingen die genomen moeten worden. 

Wilt u meer weten over de rol van ICT voor u als accountant en voor uw branche? Dit onderwerp behandelen wij in onze volgende blog!

Met uw bedrijf naar de cloud van Hupra