Cybercriminaliteit neemt toe en medewerkers zijn vaak niet goed op de hoogte van de gevaren. Wat kunt u doen om te voorkomen dat uw bedrijf slachtoffer wordt van cybercrime?
Privé en werk lopen steeds meer in elkaar over. ‘s Avonds beantwoorden medewerkers thuis de laatste mails en in de pauze maken ze een rondje langs social media op de werkcomputer. Deze op het eerste oog onschuldige handelingen vormen een groot gevaar voor organisaties als het gaat om cybercrime.
De kans is groot dat u in de afgelopen jaren verschillende phishingmails, fraudeberichten of dubieuze telefoontjes ontving. Voorheen was het duidelijk dat het om fraude ging. Maar internetdieven worden steeds slinkser in hun manieren om digitaal in te breken. Als u niet goed bent voorbereid, kan cybercrime grote gevolgen hebben. In dit artikel delen we 6 stappen om de risico’s van cybercrime tegen te gaan.
Om een beeld te vormen van de mogelijke risico’s, is het goed om te weten in welke vormen cybercrime voorkomt.
Cybercrime is opmars. Het jaarverslag van het OM bevestigt dat. Mede door de coronacrisis verplaatste een deel van de traditionele criminaliteit zich naar digitale criminaliteit. Onderschat de kans op cybercrime niet:
Cybercrime heeft grote gevolgen: van emotionele schade voor uw medewerkers tot enorme kostenposten voor uw organisatie. Volg de onderstaande stappen om cybercrime binnen uw organisatie zoveel mogelijk te beperken.
Niet ieder beveiligingsrisico is van toepassing op uw organisatie. Bepaal daarom eerst welke risico’s bij uw organisatie een rol spelen. Met welke interne en externe factoren heeft u te maken?
De juiste mix van maatregelen is afhankelijk van uw bedrijf en de manier waarop u werkt. Laat u daar goed over informeren, zodat u de juiste maatregelen treft. Er zijn 7 onderdelen die essentieel zijn om te regelen:
In het blog 7 essentiële onderdelen van basisbeveiliging voor MKB leest u daar meer over.
Inloggegevens en wachtwoorden online delen of op papier bewaren, gebruikmaken van gratis (en mogelijk onveilige) cloud-diensten of gevoelige documenten printen op onbeheerde printers: het lijken onschuldige incidenten. Maar cybercriminelen kunnen deze informatie gebruiken. Maak daarom concrete afspraken over veilig werken.
Zorg ook dat het voor medewerkers gemakkelijk is om veilig te werken. Als er geen faciliteiten zijn om bijvoorbeeld een groot bestand veilig te verzenden, zoeken medewerkers een manier om dat wel te kunnen doen. U hebt dan niet in de hand welke dienst ze daarvoor gebruiken.
Veel fouten die de veiligheid van uw organisatie riskeren, worden gemaakt door onwetendheid. Maak medewerkers bewust van de risico’s rondom cybercrime. Wanneer ze begrijpen waarom iets gevaar oplevert, zijn ze gemotiveerder om veilig te werken. Maak van cybersecurity een prioriteit in uw ICT-beleid. Laat u goed informeren en zorg dat alle medewerkers weten waar ze op moeten letten.
Om cybercrime te voorkomen, is het belangrijk om te zorgen voor blijvende verandering. Een bewustwordingscampagne binnen de organisatie houdt het onderwerp levend. Houd het niet bij een eenmalige uitleg, maar maak er bijvoorbeeld een vast onderdeel van tijdens een teamoverleg.
Cybersecurity is een serieuze taak die om aandacht vraagt. Stel daarom iemand binnen de organisatie aan als aanspreekpunt. Deze medewerker zorgt voor heldere richtlijnen en voor de informatievoorziening van (nieuwe) medewerkers. In samenwerking met uw ICT-partij houdt uw interne aanspreekpunt de veiligheid in de gaten. Vergeet daarbij ook niet om te zorgen dat iedereen weet wat er moet gebeuren als het mis dreigt te gaan.
Uiteindelijk gaat het erom dat u en uw collega’s altijd en overal gerust aan het werk kunnen. Dat u zich niet druk hoeft te maken over de veiligheid van uw IT, omdat het goed geregeld is. Een goede partner is daarbij onmisbaar. Ontwikkelingen in cybersecurity gaan zo snel dat alleen specialisten het nog kunnen bijhouden. Als ICT partner stelt Hupra de veiligheid in combinatie met gebruiksgemak altijd voorop.