Accountants- en administratiekantoren beslaan een gedeelte van ons klantenbestand. Onze cloudoplossingen zijn in principe geschikt voor elk type bedrijf, maar hebben bijzonder veel voordelen voor de accountancy branche. Dat is dan ook de reden dat we Hupra de komende weken in het teken zetten van accountancy. Zo is er zelfs een speciaal ingerichte websitepagina voor Accountancy en kunt u de komende weken elke week een blog voor de accountancy branche verwachten.
Vandaag trappen we af met de allereerste blog: De belangrijkste trends voor accountancy in 2016. In deze blog vertellen een aantal vooraanstaande accountants en adviseurs wat volgens hen de meest voorkomende trends zijn in de accountancy branche.
Automatisering
Eén van de grootste trends die door veel accountants wordt voorspeld, is de trend automatisering. In een wereld waarin alles digitaliseert, kan ook de accountancy branche niet achterblijven. Automatisering komt terug in diverse segmenten van de branche.
Een hoger opleidingsniveau in de accountancy branche
De accountant krijgt een sterke adviserende rol
Van Ginkel zegt: “De accountant ontwikkelt zich tot een sparringpartner en volwaardig adviseur van zijn klanten. Deze ontwikkeling heeft invloed op zowel de back-office als de front-office. Van medewerkers in de front-office – die dus de rol van adviseurs op zich nemen – worden ook andere competenties verwacht dan een aantal jaar geleden. Wat nu belangrijk is, is communicatief en contactueel vaardig zijn, vakinhoudelijk volwassen zijn om met verstand van zaken de cliënt te kunnen adviseren en weten wat de cliënt wenst en ook goed kunnen doorverwijzen op dossiers die zij niet voldoende beheersen.”
Terwijl het standaard werk dus meer wordt geautomatiseerd, komt vanuit de klant een stijgende behoefte aan extra advies en meedenkwerk.
Scherpe scheiding tussen accountants- en administratiekantoren
Wat is het verschil tussen een accountanskantoor en een administratiekantoor? Als je het aan een gemiddelde Nederlandse burger vraagt, zal hij je hoogstwaarschijnlijk het antwoord schuldig blijven.
Gerbrand Burink verwacht dat in de toekomst een duidelijkere scheiding komt tussen accountantskantoren en administratiekantoren. “Accountantskantoren moeten kiezen tussen het hogere adviessegment of het prijssegment,” zegt Burink. “Klanten aan de onderkant neigen naar administratiekantoren, terwijl de klanten aan de bovenkant erbij komen voor de goede accountantskantoren.” Ook Frans Brugman voorziet deze trend. Hij noemt een splitsing tussen “administratiefabrieken en een adviestak”.
Extra diensten, zoals social media
“Social media zal steeds meer worden ingezet door accountants,” voorspelt Margaret Takkebos. “En niet alleen gebruiken accountants social media steeds meer voor eigen marketing- en communicatiedoeleinden, je ziet dat accountantskantoren social media marketing ook aanbieden als extra dienstverlening voor haar klanten.
De Vries vertelt: “We zagen dat er behoefte naar social media marketing was bij klanten. Ze weten dat ze er ‘iets’ mee moeten doen maar hebben er geen tijd voor. Reclamebureaus zijn vaak een stap te ver en doordat ze bij ons al een ingang hebben, kost het opstartproces veel minder tijd en geld. Ze vertrouwen hun accountant en dat maakt een verdere samenwerking nog gemakkelijker.”
Al deze trends brengen natuurlijk ook nieuwe competenties met zich mee voor de accountant anno nu. Hoe u als account in kunt spelen op deze nieuwe trends en welke competenties belangrijk zijn voor een goede accountant, leest u in deze blog.