Ebook

Wifi in uw bedrijf

1. Wat is het?

WiFi verandert de manier van hoe we dingen doen. Op een normale dag zal een gemiddeld persoon verschillende WiFi apparaten gebruiken om mee te werken. Het is een deel geworden van ons dagelijkse leven, zonder dat we het zelf soms realiseren. 

Voordat we u meer gaan vertellen over wat WiFi voor uw bedrijf kan betekenen en waarom het zo belangrijk is, kijken we eerst wat WiFi nu eigenlijk betekent.

WiFi is de marketingnaam voor W-LAN (Wireless-Local-Are
Network) en is de afkorting voor “Wireless Fidelity”. De naam is bedacht met een knipoog naar de audioterm HiFi (High Fidelity = hoge betrouwbaarheid.)alleen leiden tot verstoring van de  bedrijfsvoering, maar ook tot mogelijke problemen ten aanzien van aansprakelijkheid en een verlies van het vertrouwen van klanten.

2. Standaarden

 

802.11 Legacy

• Gestandaardiseerd in 1997
• Snelheden tussen 1 & 2 Mbps
• Frequentiegebied in 2,4 Ghz
• Omvat tevens infrarood


802.11a

• Gestandaardiseerd in 1999
• Snelheden tot 54 Mbps
• Frequentiegebied in 5 Ghz
• Minder interferentie
• Line-of-sight
• Totaal 24 kanalen
• 12 niet overlappende kanalen


802.11n

• Werkgroep in 2004
• Eerste pre-n in 2006
• Hogere snelheden
• Meerdere kanalen tegelijkertijd
• Zowel outdoor als indoor
• 300- 600 Mbps

802.11b

• Gestandaardiseerd in 1999
• Snelheden tot 11 Mbps
• Frequentiegebied in 2,4 Ghz
• Point-to-Multipoint
• Blijvende standaard
• 3 niet overlappende kanalen

802.11g

• Gestandaardiseerd in 2003
• Snelheden tot 54 Mbps
• Frequentiegebied in 2.4 Ghz
• Backwards compatible met 802.11b
• 3 niet overlappende kanalen


802.11ac

• Gestart met ontwikkeling in 2011
• Introductie 1e generatie (WAVE 1)
in 2014
• 2e generatie (WAVE 2) in 2015
• Frequentiegebied in 5 Ghz
• Backwards compatible met
802.11n op 2,4Ghz
• Minder last van interferentie

3. Encryptie

Omdat steeds meer apparaten door middel van WiFi verbonden zijn met het internet, is beveiliging belangrijker dan ooit. Voor de ontwikkeling van WiFi hardware zijn veiligheidsafspraken gemaakt. De verschillende beveiligingsmethoden worden steeds verbeterd als deze niet meer voldoen. Data die verzonden wordt mag bijvoorbeeld niet gelezen worden door ongeauthenticeerde gebruikers.

WEP

In 1997 ontwikkelde men Wired Equivalency Privacy (WEP) waarbij zowel een access point als een station over een key moet beschikken om versleutelde signalen te kunnen lezen en in te voeren om met het WLAN netwerk te kunnen verbinden. Deze beveiliging is door kwaadwillende gebruikers met de huidige generaties computers met enkele minuten te kraken en daarom wordt deze beveiliging tegenwoordig niet meer gebruikt.

WPA

In 2003 introduceerde de WiFi Alliance WiFi Protected Access (WPA) als verbetering op WEP. WPA gebruikt het Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) om tijdelijke keys te genereren voor encryptie. Net als de WEP beveiliging wordt TKIP encryptie als te onveilig beschouwd en daarom wordt deze beveiliging niet meer ondersteund vanaf de 802.11n standaard.

WPA2/AES

WPA2 ontstond in 2004 en is gebaseerd op Advanced Encryption Standard (AES) om signalen te versleutelen. Dit is de beveiliging die tot op heden nog de standaard is. In 2007 werd er nog een nieuwe beveiligingsmethode geïntroduceerd: WPS. Echter bleek al snel dat die onveilig was.

4. Oorzaken interferentie

1. Adjacent-Channel

Bij Adjacent channel heb je te maken met overlappende kanalen. Adjacent channel is de lastigste vorm van WiFi-interferentie. Om Adjacent Channel te kunnen illustreren, moet je denken dat je op een concert aanwezig bent, waar een band erg luidruchtig speelt. Op het concert zijn duizenden mensen aanwezig en ieder met zijn eigen groep vrienden. Het is dan erg lastig om met je vrienden te praten en wanneer je dan harder gaat praten, gaat de persoon naast je zijn stem ook verheffen om tegen zijn groep te kunnen praten. Je hoort dan meerder gesprekken, maar ook de muziekvan de band en het lijkt onmogelijk om te kunnen communiceren.

2. Co-Channel

Om Co-Channel te kunnen uit leggen, moeten we ons verplaatsen van de concertzaal naar een klaslokaal. Denk eens terug aan je schooltijd. De kans is groot dat je kunt bedenken dat er tenminste één klasgenoot was die langzamer praatte dan de andere kinderen en iedereen zou moeten wachten op hun beurt om een vraag te stellen. Co-channel werkt op een soortgelijke manier: de performance wordt belemmerd door de wachttijden, maar de bandbreedte wordt beheerd en elk apparaat krijgt de kans om met de bijbehorende accespoint te praten. Dus hoe meer apparaten, hoe groter het probleem.

3. Non WiFi

Bij Non WiFi zorgen niet 802.11 (draadloze) apparaten ervoor dat u geen of slechte WiFi ontvangst hebt. Denk bijvoorbeeld aan magnetrons, draadloze telefoons of babyfoons die het WiFi-signaal verstoren. Het lastige hiervan is dat deze interferentie alleen naar voren treedt als u bijvoorbeeld de babyfoon hebt aanstaan.

5. Verschillen in access points

Als u het internet op gaat, krijgt u een enorm aanbod aan verschillende access points voorgeschoteld. Veel bedrijven gebruiken vaak nog access points die oorspronkelijk bedoeld zijn voor thuisgebruik. Maar waar onderscheiden de professionele access points zich dan in ten opzichte consumenten access points. 

1. Unmanaged/Managed WLAN

Een belangrijk verschil tussen access points is of deze Managed of Unmanaged is. Managed Accespoint - de naam zegt het al - kunnen centraal worden beheerd. Hierdoor krijgt u meer inzicht en grip op uw draadloze netwerk. Ook bieden Managed WLAN accespoints roaming functionaliteiten. Dit in tegenstelling tot unmanaged access points.

2. Indoor/outdoor

Wilt u de access point binnen of buiten plaatsen? Er zit wel degelijk verschil in indoor of outdoor access points. Het belangrijkste verschil zit met name in het uitzendvermogen. Er is namelijk wettelijk vastgesteld dat outdoor access points een sterker signaal mogen uitzenden dan de indoor access points. Verder zijn de outdoor access points beter bestemd voor (spat)water en kou/warmte. Dit wordt allemaal vastgelegd in de IP-certificering.

3. Dekking

Het bereik of dekking van een draadloze signaal wordt bepaald door het uitzendvermogen van het access point. Het bereik kan echter beperkt worden door verschillende storingsfactoren in de omgeving.

4. Capaciteit

Vaak wordt er bij de aanschaf van een access point vooral gekeken naar de dekkingsgraad en vergeet men te kijken naar de capaciteit van het access point. Er moet namelijk wel voldoende bandbreedte zijn voor alle gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe meer capaciteit er nodig is. Het type verkeer is natuurlijk ook bepalend voor de capaciteit die nodig is.

5. Frequentie

Zoals je hebt kunnen lezen bij de WiFi-standaarden, is er verschil tussen 2,4GHz en 5GHz. De 5GHz frequentie wordt nog minder gebruikt dan de 2,4GHz frequentie en heeft minder last van interferentie, maar ook nog niet elk apparaat is hiervoor geschikt.

6. Aantal SSID's

Een SSID is de naam van een beschikbaar netwerk. Bij professionele access points is het mogelijk meerdere SSID’S te maken en hier ook verschillende rechten aan toe te kennen. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de bandbreedte. Hierdoor kun je gebruikers en apparaten van elkaar onderscheiden.

Hupra icon Welk type en hoeveel access points heeft uw organisatie nodig? Lees meer →

6. Stappenplan

Heeft u na het lezen van dit e-book het idee dat u een nieuwe, passende WiFi-oplossing nodig hebt? Met behulp van dit stappenplan gaat u van slechtwerkende WiFi naar een geoptimaliseerde en passende WiFi
oplossing voor uw bedrijf.

1. Inventariseer uw draadloze netwerkapparatuur

Het is goed om te starten met inventariseren welke draadloze netwerkapparatuur er momenteel wordt gebruikt in uw organisatie. Een vraag die u hierbij kunt stellen is: “Met welke wensen en eisen heb ik destijds de keuze gemaakt?” Het antwoord op deze vraag geeft u mogelijk meer inzicht waarom de huidige draadloze netwerkapparatuur niet meer volstaat. Denk bijvoorbeeld aan toename van personeel, toename van het aantal draadloze apparatuur of verandering van de omgeving door toename van draadloze netwerken.

2. Breng uw draadloze omgeving in kaart

De afgelopen jaren is het aantal draadloze netwerken flink toegenomen. Dit kan tot gevolg hebben dat u last hebt van interferentie. Om tot een juiste oplossing te komen is het dus noodzakelijk om de draadloze netwerkomgeving van uw organisatie in kaart te brengen. Met een gratis tool zoals inSSIDer kunt u eenvoudig basisinformatie over uw draadloze netwerkomgeving verkrijgen. Uiteraard kunt u ook een afspraak maken voor een Wifi-scan, waarbij een consultant van Hupra met professionele meetapparatuur uw omgeving onder de loep neemt.

3. Bepaal uw wensen en eisen voor uw WiFi oplossing

Misschien wel de belangrijkste stap is het bepalen van uw wensen en eisen met betrekking tot de WiFi oplossing. Vragen die u hierbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld: Mogen al mijn medewerkers met hun (privé) device op ons draadloze netwerk? Bij welke gegevens mogen deze medewerkers? Wil ik gebruik maken van een gastnetwerk? Hoeveel gebruikers/devices verwacht ik komende 3-5 jaar op het draadloze netwerk te hebben?

4. Kies de best passende WiFi-oplossing.

Nu u weet wat de huidige situatie en de gewenste situatie is, kunt u de best passende oplossing kiezen. Ons advies is dat u zich niet laat verleiden door marketingkreten van fabrikanten die in theorie van alles beloven voor weinig geld, maar waar in de praktijk niets van waar blijkt te zijn.

Hupra helpt u graag verder.

Neem contact op Terug naar het overzicht

Download als eBook om later te lezen

€ 0,00 | direct beschikbaar

Ebook Download

Metwifiinuwbedrijf_ctabutton