5 vragen die elke MKB-er moet stellen aan zijn cloud leverancier

Corporate team working on a meeting in office.jpeg

Als je als MKB-ondernemer gebruik gaat maken van clouddiensten, is het belangrijk om in het besluitvormingsproces kritische vragen te stellen om tot een juiste beslissing te komen voor een clouddienst of leverancier. Je bedrijf wordt namelijk in mindere of meerdere mate afhankelijk van deze clouddienst of leverancier. In deze blog geven we 5 voorbeelden van vragen die je zou moeten stellen.

1. Hoe wordt de veiligheid van mijn bedrijfsgegevens gewaarborgd?

Als u in de cloud gaat werken, zijn uw gegevens niet langer bij je op locatie. Het is daarom goed om u af te vragen waar en hoe deze gegevens worden opgeslagen omdat u hier simpelweg zelf geen invloed meer op hebt. Staan de bedrijfsgegevens opgeslagen in Nederland of daarbuiten en wat wordt er gedaan om deze gegevens te beschermen? Hoe is de back-up geregeld?

2. Wat gebeurt er als mijn cloud leverancier failliet gaat?

Wat als de cloud leverancier failliet gaat? Is en blijft de bedrijfsdata mijn eigendom en hoe kan ik in die situatie dan zorgen dat mijn medewerkers gewoon door kunnen werken? Vaak wordt gedacht dat dit ons toch niet overkomt en dat zien we dan wel. Maar stel deze vraag voordat u het contract afsluit zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan

 3. Welk support zit standaard in het contract en wat zijn de additionele kosten?

Voorkom onverwachte kosten door te vragen welke supportwerkzaamheden wel binnen het contract vallen en welke niet. Communiceer dit dan ook duidelijk naar je medewerkers toe en/of maak een iemand verantwoordelijk in je organisatie voor de organisatie waarmee afgestemd wordt of dit binnen of buiten het contract valt. Maak ook duidelijke afspraken over de migratiekosten naar de cloud. Dit alles met als doel om de kosten inzichtelijk en beheersbaar te houden.

 4.  Wat gebeurt er als u, om welke reden dan ook, wilt overstappen naar een andere cloud leverancier?

Stel, u bent niet tevreden over de geleverde cloud diensten en/of over de cloud leverancier. Hoe gemakkelijk kunt u dan overstappen naar een andere dienst of leverancier? In hoeverre bent u afhankelijk van de cloud leverancier? Voorkom dat u, om welke reden dan ook, niet kan overstappen naar een andere cloud leverancier.

 5.  Welke beschikbaarheid en/of bereikbaarheid afspraken van de cloud dienst maakt u?

In een SLA (Service Level Agreement) worden de afspraken gezet ten aanzien van de beschikbaarheid en/of bereikbaarheid van de cloud dienst. Het is goed om kritische vragen t.a.v. deze overeenkomsten te stellen. Denk bijvoorbeeld ook aan vragen zoals ‘ wat wordt er verstaan onder overmacht?’ Hoe worden percentages gemeten? Wat is de meetperiode van ‘downtime’, is er alleen reactietijd of ook hersteltijd? Of vanaf welk moment telt ‘downtime’ als onbeschikbaarheid voor de SLA? Wat als ik geen internetverbinding heb?

Dit zijn 5 belangrijke vragen die u moet stellen voordat u een cloud dienst gaat afnemen. Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen die gesteld kunnen worden. Nieuwsgierig naar ons antwoord op deze vragen? Wij beantwoorden deze graag. Neem gerust contact met ons op!

New call-to-action