Wanneer stap ik over op een andere ICT-leverancier? Vanuit gesprekken met ondernemers en ICT-managers ben ik verschillende redenen tegengekomen waarom zij besluiten om te wijzigen van ICT-leverancier. In dit blog bespreek ik de top 5 redenen.
1. Slechte support
Misschien wel de meest gehoorde reden is dat men ontevreden is over de geleverde support van de ICT-leverancier. De klant voelt zich niet serieus genomen, er wordt niet teruggebeld (of veel te laat), afspraken worden niet nagekomen en ga zo maar door. Het zijn zomaar een paar punten waar een MKB’er zich flink aan kan storen. Alles bij elkaar vormt dit een grote bron van ergernis.
Hupra streeft ernaar zich te onderscheiden met een goede service. Hupra wil met een persoonlijke & pragmatische een betrouwbare ICT-partner zijn voor haar klanten. Lees in de recensies hoe onze klanten onze dienstverlening ervaren.
2. Geen strategisch advies
Een andere reden is dat men van de huidige ICT-leverancier geen strategisch advies kan verwachten. Het MKB-bedrijf zoekt een sparringpartner die met haar meedenkt over vraagstukken zoals “Hoe kan ICT een strategisch meerwaarde zijn voor mijn bedrijf?” of “Welke software-oplossing is het beste voor mijn bedrijf?” Door het uitblijven van strategisch advies ontstaat het gevoel dat het bedrijf achterblijft en daardoor strategisch voordeel ten opzichte van de concurrentie misloopt.
3. Anti-cloud
“Alle brancherapporten roepen dat ik ‘iets’ met de cloud moet, maar mijn huidige leverancier is anti-cloud,” of “mijn huidige leverancier heeft hier geen goede propositie voor de cloud en het ontbreekt hen ook aan de juiste kennis hiervoor.” Dit zijn uitspraken van prospects waar ik bij aan tafel kom. Zij kunnen geen objectief advies krijgen van hun huidige ICT-partner en daarom nodigen zij ons uit om eerlijk vergelijk te maken van zowel een on-premise als een cloud oplossing. Wij vertellen precies hoe het zit met de veiligheid en adviseren wat de beste oplossing is voor deze klant.
Lees hier hoe overtuig ik mijn baas van een cloudoplossing
4. Storingen
Veel MKB-bedrijven hebben regelmatig te maken met ICT-storingen, waardoor bedrijfsprocessen (gedeeltelijk) stil komen te liggen. De problemen hebben vaak te maken met een slechte inrichting van de ICT-infrastructuur (lokaal of in de cloud). De problemen worden tijdelijk wel opgelost, maar komen op regelmatige basis terug. De ICT-leverancier is als het ware ‘brandjes aan het blussen’ in plaats van het netwerk proactief te beheren en hiermee storingen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die regelmatig (langere tijd) niet in kunnen loggen op hun (cloud)werkplek en hierdoor niet bij de programma’s en data kunnen.
5. Traagheid
Tot slot zijn er ook veel MKB-bedrijven die te maken hebben met trage cloudwerkplekken. Dit heeft vaak te maken de keuzes die gemaakt zijn in de opbouw van de cloudwerkplek. Vanuit kostenaspect wordt er bespaard op de kwaliteit van de hardware en software. Ook hebben veel ICT-partijen een investering gedaan in een eigen datacenter, waardoor ze minder snel geneigd zijn om over te stappen naar nieuwe technieken.
We zien dat de combinatie van bovenstaande redenen de druppel is die emmer doet overlopen. Herkent u één of meerdere redenen? .
Wij bieden gegarandeerd een passende oplossing
Cornel van Westen, commercieel directeur bij Hupra ICT
0318 528 528