De belangrijkste trends voor accountancy in 2016

accountancy-trends.png

Accountants- en administratiekantoren beslaan een gedeelte van ons klantenbestand. Onze cloudoplossingen zijn in principe geschikt voor elk type bedrijf, maar hebben bijzonder veel voordelen voor de accountancy branche. Dat is dan ook de reden dat we Hupra de komende weken in het teken zetten van accountancy. Zo is er zelfs een speciaal ingerichte websitepagina voor Accountancy en kunt u de komende weken elke week een blog voor de accountancy branche verwachten.

Vandaag trappen we af met de allereerste blog: De belangrijkste trends voor accountancy in 2016. In deze blog vertellen een aantal vooraanstaande accountants en adviseurs wat volgens hen de meest voorkomende trends zijn in de accountancy branche.

Automatisering

Eén van de grootste trends die door veel accountants wordt voorspeld, is de trend automatisering. In een wereld waarin alles digitaliseert, kan ook de accountancy branche niet achterblijven. Automatisering komt terug in diverse segmenten van de branche. 

pic1.jpgAccountants verwachten dat een groot gedeelte van de administratieve diensten wordt geautomatiseerd in de back-office. “Dat gebeurt met pakketten zoals YUKI, Exact online en dergelijke,” zegt Geert Dreschler, accountant bij MKB Accountants. “Daarnaast verwachten accountantskantoren ook dat die pakketten met elkaar koppelen. Om dit proces zo makkelijk en efficiënt mogelijk in te richten, zullen veel softwarepakketten cloudoplossingen zijn. Denk aan Visionplanner en de eerdergenoemde Exact Online,” aldus Dreschler.

pic2.jpgHenk van Ginkel, adviseur bij Van Lienden & Kooistra Accountants, ziet ook een interne trend op het gebied van automatisering. “Interne automatisering van accountantskantoren is een bijzondere uitdaging, gezien de diversiteit aan dienstverlening. Naast de boekhouding, is er niet alleen de managementrapportage, maar ook de salarisadministratie, de fiscale software voor Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting en ook het samenstellen van de jaarrekeningen.” De uitdaging die van Ginkel hier beschrijft, is precies het proces waar Van Lienden & Kooistra Accountants zich nu in bevindt.

Een hoger opleidingsniveau in de accountancy branche

pic3.jpgDe digitalisering heeft ook invloed op het personeel binnen de accountancy branche. Marco Wijnne, assistent-accountant bij Vallei Accountants zegt: “Ik verwacht dat door de digitalisering het gemiddelde opleidingsniveau in de accountancybranche hoger zal liggen.” En hij is niet de enige.

pic4.jpgOok Frans Brugman, partner en eigenaar bij Van Elderen Accountants & Belastingadviseurs ziet deze trend. “Het routinematig werk wordt minder. Bepaalde mensen die nu nog bij accountantskantoren werken, zullen moeten uitvloeien, omdat ze te sterk bezig zijn met ‘ouddenken’. Kortom: er komen minder assistenten en meer hooggeschoolden.”

De accountant krijgt een sterke adviserende rol

gerbrand.jpgDe accountant krijgt steeds meer adviserende/coachende rol. Dat denken onder andere Henk van Ginkel, Gerbrand Burink (eigenaar HZW Accountants & Belastingadviseurs) en Margaret Takkebos (parttime accountant voor het MKB).

Van Ginkel zegt: “De accountant ontwikkelt zich tot een sparringpartner en volwaardig adviseur van zijn klanten. Deze ontwikkeling heeft invloed op zowel de back-office als de front-office. Van medewerkers in de front-office – die dus de rol van adviseurs op zich nemen – worden ook andere competenties verwacht dan een aantal jaar geleden. Wat nu belangrijk is, is communicatief en contactueel vaardig zijn, vakinhoudelijk volwassen zijn om met verstand van zaken de cliënt te kunnen adviseren en weten wat de cliënt wenst en ook goed kunnen doorverwijzen op dossiers die zij niet voldoende beheersen.”

pic5.jpgHenk Hoksbergen, adviseur en accountant bij Boschland adviseurs & accountants, is niet verbaasd over deze trend: “Het is een trend die al enige tijd aan de gang is. Veel accountantskantoren zijn al langer bezig met het verbreden van het aanbod in adviesdiensten.”

Terwijl het standaard werk dus meer wordt geautomatiseerd, komt vanuit de klant een stijgende behoefte aan extra advies en meedenkwerk.

pic6.jpgJan Veldhuizen, Partner bij VHM Accountants & Belastingadviseurs, verwacht echter dat ook advieswerkzaamheden voor een gedeelte geautomatiseerd kunnen worden. “Advieswerkzaamheden specifiek gericht op de basale vragen die ondernemers stellen, kunnen op korte termijn ongetwijfeld geautomatiseerd worden,” aldus Veldhuizen.

Scherpe scheiding tussen accountants- en administratiekantoren

Wat is het verschil tussen een accountanskantoor en een administratiekantoor? Als je het aan een gemiddelde Nederlandse burger vraagt, zal hij je hoogstwaarschijnlijk het antwoord schuldig blijven.

Gerbrand Burink verwacht dat in de toekomst een duidelijkere scheiding komt tussen accountantskantoren en administratiekantoren. “Accountantskantoren moeten kiezen tussen het hogere adviessegment of het prijssegment,” zegt Burink. “Klanten aan de onderkant neigen naar administratiekantoren, terwijl de klanten aan de bovenkant erbij komen voor de goede accountantskantoren.” Ook Frans Brugman voorziet deze trend. Hij noemt een splitsing tussen “administratiefabrieken en een adviestak”. 

Extra diensten, zoals social media

pic7.jpgMargaret Takkebos ziet een opvallende trend binnen de accountancy branche, namelijk één die op het eerste gezicht niets te maken heeft met de werkzaamheden van een accountant.

“Social media zal steeds meer worden ingezet door accountants,” voorspelt Margaret Takkebos. “En niet alleen gebruiken accountants social media steeds meer voor eigen marketing- en communicatiedoeleinden, je ziet dat accountantskantoren social media marketing ook aanbieden als extra dienstverlening voor haar klanten.

pic8.jpgEen goed voorbeeld daarvan is Van Harberden Accountants, één van Hupra’s klanten. Janita de Vries is marketing- en communicatieadviseur bij Van Harberden en ondersteunt naast Van Harberden zelf – ook klanten met social media marketing.

De Vries vertelt: “We zagen dat er behoefte naar social media marketing was bij klanten. Ze weten dat ze er ‘iets’ mee moeten doen maar hebben er geen tijd voor. Reclamebureaus zijn vaak een stap te ver en doordat ze bij ons al een ingang hebben, kost het opstartproces veel minder tijd en geld. Ze vertrouwen hun accountant en dat maakt een verdere samenwerking nog gemakkelijker.”

Al deze trends brengen natuurlijk ook nieuwe competenties met zich mee voor de accountant anno nu. Hoe u als account in kunt spelen op deze nieuwe trends en welke competenties belangrijk zijn voor een goede accountant, leest u in deze blog

Met uw bedrijf naar de cloud van Hupra