Dataverlies en downtime zijn de nachtmerrie voor ieder bedrijf. Het kan maar zo gebeuren: de stroom valt uit en een belangrijke bestand is niet opgeslagen. Of één van uw medewerkers opent een phishing mail, waardoor hackers toegang krijgen tot uw data.
Gelukkig heeft u een back-up en verwacht u binnen een paar minuten uw bestanden gewoon weer terug te hebben. Maar wat blijkt? De laatste back-up van uw gegevens was 24 uur geleden. Kortom: alles waar de afgelopen 24 uur aan gewerkt is, is verdwenen.
Systeemuitval kost veel geld
Dataverlies is het gesprek van de dag bij veel IT-bedrijven en -afdelingen. Uit onderzoek van Dell EMC blijkt dat wereldwijd 76% van de IT-beslissers het afgelopen jaar te maken had met ongeplande systeemuitval. 28% van de getroffen beslissers heeft daarbij data verloren. De gemiddelde kosten van dit verlies? Zo’n $ 995,613. Een flinke smak geld die u ongetwijfeld liever in andere zaken investeert.
Reden genoeg om te voorkomen dat uw belangrijke data verloren gaat. Voordat we direct met oplossingen komen voor het veiligstellen of terugbrengen van uw data, gaan we eerst dieper in op de oorzaken van dataverlies.
De belangrijkste oorzaken van downtime en dataverlies
Dell EMC laat de meest voorkomende oorzaken zien die voor downtime of verlies van data zorgen. In 2016 zag dat er zo uit:
We kunnen bovenstaande opsomming onderverdelen in drie subcategorieën:
1. Hard- en softwareproblemen
Of u nu een server op locatie heeft of al uw bestanden opslaat in de cloud, elk apparaat kan in principe defect gaan. In een server kunnen harde schijven kapot gaan, waardoor data onherstelbaar of onleesbaar wordt. Als de harde schijf van uw laptop crasht en er geen back-up is, dan is de kans groot dat u uw bestanden nooit meer terugziet.
Ook softwareproblemen zijn volgens het onderzoek één van de meest voorkomende oorzaken van downtime of dataverlies. Denk daarbij aan een softwarepakket dat beschadigd raakt, waardoor u niet langer toegang heeft tot de bestanden die u maakte met behulp van deze software.
2. Dataverlies of downtime door menselijk handelen
Niet alleen technische mankementen zijn de oorzaak van dataverlies. We zijn nu eenmaal mensen en mensen maken fouten. In het onderzoek zien we dat ook fouten door menselijk handelen leiden tot verlies van data of downtime van een server. 20% van de gevallen van dataverlies wordt veroorzaakt door onopzettelijk handelen van mensen. Een werknemer die per ongeluk reageert op een phishing mail, of een belangrijke stekker uit het stopcontact trekt. Tja, dat kan nu eenmaal gebeuren. Opvallend is dat 10% veroorzaakt wordt door opzettelijke sabotage van werknemers. Dat zijn dus medewerkers die bewust een actie ondernemen met dataverlies als gevolg.
Maar of u nu uitgaat van opzet of niet: het is noodzaak om actie te ondernemen en te inventariseren hoe de invloed van menselijk handelen beperkt kan worden.
3. Downtime door rampen
Tot slot hebben we ook nog de (natuur)rampen waar niemand invloed op heeft. Denk aan een overstroming, brand of een vliegtuig dat neerstort op het datacenter. Wat gebeurt er met uw data in het geval van zo’n ramp? Het is belangrijk om ook hier over na te denken en uw organisatie daarvoor in te dekken.
Bent u benieuwd welke oplossingen er zijn op het gebied van data recovery? Download ons e-book waarin u alles leert over data recovery en back-up!
Wij bieden gegarandeerd een passende oplossing
Cornel van Westen, commercieel directeur bij Hupra ICT
0318 528 528