Wat is proactief ICT-beheer?

beheeer3

Een server die uitvalt, gegevens die verdwenen zijn of een harde schijf die crasht; het is de nachtmerrie van elke organisatie. Met name wanneer uw organisatie volledig afhankelijk is van ICT, is het erg belangrijk dat uw ICT-zaken goed geregeld zijn.  

Bij Hupra geloven we in de kracht van proactief ICT-beheer. Problemen voorkomen, daar gaat het om! We vertellen u in dit blog hoe wij dat doen en waarom het zo belangrijk is.

Wat houdt proactief beheer in?

Vroeger was het nodig voor ICT-consultants om bij klanten de logboeken te bekijken, servers te updaten en ander onderhoud uit te voeren. Op locatie kon men zien hoe alles werkelijk ervoor stond. Tussen deze bezoeken door had een consultant weinig informatie.

De huidige technologie maakt het mogelijk om op afstand te monitoren. We installeren software bij u, die ervoor zorgt dat alle informatie in onze monitoringstool terecht komt. Zo hebben we altijd zicht op wat er in uw ICT-omgeving gebeurt en constateren we risico’s in een vroeg stadium.

Waarom is proactief beheer belangrijk?

Laten we eerst bekijken hoe belangrijk ICT voor uw bedrijf is. Stoppen de bedrijfsprocessen volledig, wanneer medewerkers geen toegang hebben tot de server? Of blijven ze productief? En hoe belangrijk is veiligheid voor uw organisatie?

1. De kosten van downtime

Hoeveel kost het u als de ICT niet werkt? U kunt daarvoor zelf een grove berekening maken, om een idee te krijgen van de kosten per uur. Als voorbeeld voor een simpele rekensom nemen we een accountantskantoor met 25 medewerkers. Stel dat het gemiddelde tarief 100 euro per uur is, dan kost downtime grofweg 2.500 euro per uur.

Als de server ’s nachts uitgevallen is en de eerste medewerker constateert dat in de ochtend, bent u zo 2 uur verder voordat iedereen weer aan het werk kan. Dat zijn 2 kostbare kantooruren. Voor het accountantskantoor uit ons voorbeeld kost dat pakweg 5.000 euro. Met proactief beheer is deze kostenpost  te voorkomen.

2. De veiligheid van uw systemen

Proactief beheer heeft dus te maken met de monitoring van de fysieke conditie van uw hardware. Misschien zijn servers niet uw zorg, omdat u in de cloud werkt. Maar dan zijn er nog steeds laptops en andere devices die onderhouden moeten worden. Bovendien is ook de software van belang. Met name voor de veiligheid van uw data.

We zien in de praktijk dat updatebeheer lastig is. Vaak komt het niet uit en schuift het door. De ene keer is dat niet zo erg, maar de andere keer kan het gaan om een cruciale beveiligingsupdate. Slecht updatebeheer kan zo maar de oorzaak van een grote datalek zijn.

3. Problemen voorkomen

Voordat er daadwerkelijk een probleem ontstaat, zijn er vaak al signalen. Wij signaleren de foutmeldingen en concluderen bijvoorbeeld dat er een harde schijf in de serveromgeving bijna stuk gaat. Wij nemen in dat geval al contact met u op, voordat u er iets van gemerkt hebt.

Ook updatebeheer gaat proactief. Wekelijks komen er nieuwe updates. We testen ze eerst in een testomgeving. Gaat alles goed, dan voeren we de updates uit op een moment dat uw bedrijf er geen last van heeft.

4. Problemen direct oplossen

Alle problemen voorkomen is helaas onmogelijk. Maar, als er iets gebeurt, zijn we er door proactief beheer snel bij en is de impact laag. We verliezen geen tijd aan het verzamelen van informatie voor een analyse. We hebben die informatie immers al en zien snel wat de oorzaak is.

Meldingen met een hoge prioriteit, komen bij onze consultants binnen op hun telefoon. We ondernemen direct actie, zelfs als het nacht is. Stel dat er een server gecrasht is, dan logt onze consultant op afstand in en voert alvast tests uit. Zodra hij op locatie terecht kan, staat hij voor de deur en weet hij al precies wat er moet gebeuren. Dat scheelt kostbare tijd.

5. Gerust werken

Is ICT cruciaal voor uw primaire processen? En neemt u de veiligheid van uw systemen en data serieus? Dan zorgt proactief beheer ervoor dat u een stuk geruster kunt werken. Omdat er continue monitoring is door een specialist die alles up-to-date houdt 

Wilt u voorkomen dat u ons op een ongebruikelijke tijd nodig heeft?

Lees dan verder:

Meer over IT beheer voor het MKB