WiFi problemen in het MKB | Top 3 problemen | Hupra ICT

wifi-mkb

WiFi is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook voor veel bedrijven is WiFi onmisbaar. Mensen brengen steeds vaker hun eigen apparaten (BYOD) mee die direct verbonden zijn met het draadloze netwerk. Wij zien dat bij veel bedrijven nog gebruik gemaakt wordt van krakkemikkige huis-tuin-en keuken WiFi oplossingen. Dit heeft vaak een logische oorzaak. Denk bijvoorbeeld aan de groei van het bedrijf, meer WiFi gebruikers, ander bedrijfspand, etc. Hoe dan ook, het zorgt voor veel storingen en daardoor ook voor frustraties bij de medewerkers. In dit blog bespreken we 3 meest voorkomende Wifi problemen bij MKB-bedrijven.

1. Geen bereik of beperkt WiFi-signaal

Een veel voorkomend probleem is dat men geen bereik of zeer beperkt WiFi signaal heeft. In de buurt van de draadloze zender (Accespoint) gaat het prima, maar in een andere ruimte is totaal geen of zeer slecht ontvangst. Dit probleem wordt veelal veroorzaakt doordat het WiFi-signaal van de Accespoints niet ver genoeg straalt/uitzendt, waardoor die simpelweg de ruimte niet dekt met het WiFi-signaal. In theorie zouden veel accespoints wel 100 meter bereik (in open veld) hebben, maar door veel externe factoren zoals andere WiFi-signalen van de buren, andere apparaten (draadloze telefoons, magnetrons) die op dezelfde frequentie werken of betonnen muren, komen deze lang niet zover. Een mogelijke oplossing kan dan het vervangen van uw accespoints voor betere accespoints met een groter zendvermogen zijn of het plaatsen van extra accespoints.

2. Traag WiFi

Een andere veel voorkomend probleem is het hebben van een zeer trage WiFi. Het kan heel goed mogelijk zijn dat je een goed bereik hebt, maar je toch een trage WiFi verbinding ervaart. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de bandbreedte van je internetlijn niet toereikend is voor het aantal gebruikers of dat je met teveel gebruikers gebruik maakt van één accespoint en dat dit accespoint hier simpelweg niet voor geschikt is.

In het eerste geval is het upgraden van de bandbreedte (indien mogelijk) vaak al voldoende. In het tweede geval kan vervangen van een accespoint de oplossing zijn. Er zit veel verschil in kwaliteit in accespoints en het is daarbij belangrijk om u goed te laten adviseren welke accespoints het beste bij uw bedrijf passen.

3. WiFi valt weg

Dit probleem kan overeenkomsten hebben met het probleem dat omschreven is bij punt 1. Het verschil echter hierin is dat het signaal sterk fluctueert. Op het ene moment heeft u een uitstekend bereik, maar op een ander moment van de dag valt het signaal helemaal weg, terwijl u gewoon op dezelfde plek bent. De oorzaak hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat in uw bedrijfspand meerdere WiFi-signalen aanwezig zijn en deze storen op uw signaal omdat u op hetzelfde kanaal/frequentie zit. Als (tijdelijke) oplossing kunt u uw WiFi-signaal op een ander kanaal plaatsen. Met behulp van professionele meetapparatuur en software kan uw omgeving in kaart gebracht worden en hier een passende oplossing voor geboden worden.

Herkent u zich in één van bovenstaande problemen of heeft u een andere vraagstuk met betrekking tot WiFi? Maak dan een afspraak om passend advies te krijgen over de juiste WiFi-oplossing voor uw organisatie.

New Call-to-action