Tijdens mijn gesprekken met transportbedrijven (maar ook in andere sectoren) ervaar ik nog wel eens een sceptische houding ten aanzien van de cloud. Die scetpische houding kan verschillende oorzaken hebben. In deze blog bespreek ik een viertal argumenten van transportbedrijven waarvoor zij al dan niet besluiten om te kiezen voor de overstap naar een cloud-omgeving.
1. Verlies van controle
Wanneer u ervoor kiest om in een cloud omgeving te gaan werken, geeft u hiermee (voor een groot gedeelte) de controle uit handen. Hierdoor verliest u een stuk flexibiliteit. U kunt immers niet langer zelf de server herstarten of uitzetten, om maar een voorbeeld te noemen. Want u bent hiervan afhankelijk van de cloud-aanbieder.
De vraag echter is; Is dit een gevoel of is dit een goed argument? Want wanneer heeft u de cloud-aanbieder nu echt nodig? En bent u zelf (of uw medewerker) capabel genoeg om alle problemen op te lossen of heeft de cloud-aanbieder meer kennis in huis?
Natuurlijk moet u hier geen genoegen mee nemen. U kunt concrete afspraken maken en deze vast laten leggen in een SLA. Op deze afspraken moet u kunnen leunen en erop kunnen vertrouwen. Als u zelf echter de controle wilt behouden, moet u ook zelf de verantwoordelijke (en de kosten) voor uw rekening nemen. Uitbesteden komt neer op de juiste afspraken maken en deze controleren.
2. Geen noodzaak om overal & altijd te kunnen werken
De cloud wordt vaak gekoppeld aan het overal en altijd kunnen werken. De cloud is hierdoor vooral nuttig voor bijv. accountants, omdat zij veel bij klanten op locatie zijn en daar bij alle bestanden en programma's moeten kunnen. Dat is voor ons niet belangrijk en daarom is de cloud niets voor ons transport bedrijf, is dan het argument.
Het klopt inderdaad dat één van de voordelen van de cloud is dat u overal en altijd kunt werken (flexibiliteit), maar gelukkig is dat niet het enige voordeel. Transportbedrijven zijn vaak enorm afhankelijk van ICT en daarom is de continuïteit hiervan erg belangrijk. Met de juiste cloudoplossing kunt u de continuïteit verhogen. Dit geldt eveneens voor de veiligheid van uw ICT-omgeving.
3. De Cloud is duurder.
En een ander argument wat ik vaker hoor, is dat de cloud duurder is. Dit lijkt upfront ook het geval te zijn. Een stuk zit natuurlijk in het feit dat u de support volledig uitbesteed. Maar wat rekent u wel of niet mee in de vergelijking? Hoe kijkt u bijvoorbeeld naar het interne uurtarief van uw medewerkers, de afschrijving van de hardware, het inregelen en onderhouden van back-ups, updates etc.? Bij de (Hupra) cloud zit dit allemaal inbegrepen. Denk er eens over na als uw server down gaat, hoe is dan de redundantie geregeld? Hoe dan ook, het blijft een discussiepunt. Wat rekent u wel mee en wat niet. U kunt daarom ook niet per definitie zeggen dat de cloud duurder (of goedkoper) is.
4. afhankelijkheid van het internet
Een vierde argument wat ingebracht kan worden is de afhankelijkheid van de internetverbinding. Wanneer u namelijk lokaal (on-premise) werkt, kunt u wanneer de internetverbinding wegvalt, nog grotendeels doorwerken in programma’s op de lokale servers etc. Wanneer u echter werkt in de cloud, betekent het wegvallen van de internetverbinding dat u nergens meer bij kunt.
Dat u volledig afhankelijk bent van uw internetverbinding is inderdaad een feit. Dit is misschien zorgwekkend, maar als u bij uzelf nagaat hoe vaak het voorkomt dat u geen internetverbinding heeft, zal het in de praktijk wel meevallen. Naast dat u op het kantoor bijvoorbeeld een ADSL-, kabel- of glasvezelverbinding heeft, hebben de meeste mensen tegenwoordig ook toegang tot een 3G- of 4G-verbinding. Met de juiste cloudoplossing kan er dan op zo'n verbidning gewoon doorgewerkt worden. Bent u nog niet gerustgesteld? Dan kunt u voor de zekerheid ook een tweede internetlijn aanvragen op uw locatie. Wanneer één lijn wegvalt, kunt u altijd nog doorwerken op de tweede lijn. Zo weet u zeker dat downtime van het internet geen belemmering op zal leveren in uw werkzaamheden.
In deze blog heb ik een viertal bezwaren benoemd die transportbedrijven hebben tegen de cloud. Het is goed om niet aan deze bezwaren voorbij te gaan en te kijken hoe relevant deze bezwaren zijn voor uw oganisatie. Wilt u hierover eens vrijblijvend doorpraten, neem dan gerust contact met ons op of maak een afspraak.
Wij bieden gegarandeerd een passende oplossing
Cornel van Westen, commercieel directeur bij Hupra ICT
0318 528 528