De overstap naar de cloud voor financiële dienstverleners

Portrait of a confident businessman with laptop computer outdoors. Looking at camera-1

Veel financiële dienstverleners overwegen een overstap naar de cloud. De voordelen zijn vaak wel duidelijk, maar veel bedrijven hikken aan tegen de overstap. In dit artikel leest u hoe de cloud u kan helpen om uw huidige situatie te verbeteren. Hoe kunt u succesvol de overstap maken naar de cloud?

De huidige situatie

Uw IT werkt in de huidige situatie voldoende. Uw medewerkers kunnen hun werk het grootste gedeelte van de tijd zonder problemen doen. Soms ligt uw systeem er wel eens uit in verband met een update. Ook is er wel eens sprake van traagheid, bijvoorbeeld als alle medewerkers tegelijkertijd op kantoor zijn of als iemand een grote dataset ophaalt van de klant.

Het wordt anders als medewerkers moeten gaan samenwerken met elkaar of met de klant. Systeembeheer is traag met het aanmaken van gedeelde mappen, waardoor uw medewerkers bestanden gaan uitwisselen via e-mail of met USB-sticks. Bestanden die naar een andere fysieke locatie moeten, zoals het kantoor van de klant, gaan via externe services voor het delen van bestanden, zoals Dropbox of WeTransfer.

Voor uw bedrijf zijn de kosten van de IT bovendien niet goed inzichtelijk. U weet wat er geïnvesteerd is in servers en licenties, maar andere kosten zijn minder duidelijk. Hoeveel bent u jaarlijks kwijt aan downtime en productiviteitsverlies door traagheid? Wat kost het om de kennis van uw IT-ers op peil te houden?

Hoe kan de Hupra Cloud huidige problemen oplossen?

In eerste instantie lijkt het wat tegenstrijdig. Door de overstap naar een cloud die beheerd wordt door een andere partij zijn al deze problemen verleden tijd. Zo zijn na de overstap uw kosten heel inzichtelijk. U betaalt een vast bedrag per medewerker per maand. U hoeft niet meer periodiek grote investeringen te doen, maar u kunt de kosten voor de komende jaren al min of meer uittekenen.

Ook de andere problemen met uw IT-voorziening zijn verleden tijd. Een update is binnen enkele minuten klaar. De Hupra Cloud is uitgerust met meerdere servers en een uitstekende load balancing, waardoor medewerkers geen last hebben van elkaar. Tot slot is het veilig delen van bestanden met mensen binnen en buiten uw organisatie een kwestie van een paar muisklikken.

Het lijkt in eerste instantie ook wat vreemd dat de veiligheid van de gegevens beter beschermd is in de cloud. De server staat immers niet meer op kantoor, maar ergens in een datacenter. Dit datacenter is wel beveiligd met moderne technieken. Bovendien zijn de bestanden versleuteld opgeslagen. Uw bestanden gaan via een beveiligde verbinding naar uw medewerker toe. Dankzij een extra beveiligingslaag (door middel van multifactor authenticatie) kunnen derden niet inloggen op de accounts van uw medewerkers.

Overige voordelen van de Hupra Cloud

Er zijn nog veel meer voordelen voor financiële dienstverleners van een overstap naar de Hupra Cloud. Het grootste voordeel is dat uw medewerkers overal kunnen werken. Moeten meerdere medewerkers met elkaar samenwerken? Zij kunnen overal in uw kantoor gaan zitten en aan de slag. Ook als uw medewerkers bij de klant zijn hebben zij een snelle toegang tot de gegevens van uw bedrijf.

Omdat medewerkers overal kunnen werken, krijgen zij meer vrijheid om te werken zoals zij dat willen. Moet een van uw adviseurs een dag thuisblijven om de loodgieter binnen te laten? Dan hoeft zij nu geen snipperdag meer op te nemen. Ze kan gewoon thuis aan de slag. Wil een van uw medewerkers ’s avonds graag doorwerken? Nu kan dat zonder dat hij daarmee de beveiliging tot last is.

Een laatste groot voordeel van de cloud is dat deze altijd groot genoeg is. Heeft u tijdens een groot project ineens twee keer zoveel medewerkers? Geen probleem, u maakt accounts aan en de medewerkers kunnen aan de slag zonder dat de andere medewerkers dit merken in hun performance. Gaan de extra medewerkers weg? Dan sluit u de accounts simpelweg af. De cloud is altijd groot genoeg.

Hoe stap ik over naar de Hupra Cloud?

De overstap naar de cloud lijkt heel ingrijpend, maar kan vrij snel worden geregeld. De meeste medewerkers merken er weinig van en zijn binnen een paar uur up and running. Hiervoor is het wel van belang dat er een goede voorbereiding heeft plaatsgevonden. Hoe gaat deze voorbereiding in zijn werk? We bespreken de belangrijkste stappen:

1. Gebruikers

In deze fase brengt u in kaart wat de gebruikers van de cloud verwachten. Welke applicaties gebruiken zij en wat voor functionele eisen stellen zij aan het systeem? Belangrijk in deze fase is ook het draagvlak. Zijn mensen tevreden met het huidige systeem of schreeuwen zij om de cloud? Vaak zijn medewerkers enthousiast over de cloud, maar niet altijd. In dat geval is een strategie nodig om het draagvlak te vergroten.

2. Organisatie

Aan welke eisen moet een cloudoplossing voldoen volgens de organisatie? Aan welke normen, wetten en regels moet uw bedrijf voldoen? Belangrijk in deze fase is om de autorisatieprofielen alvast op te stellen en om een leverancier te kiezen met ervaring binnen uw branche.

3. Legacy

Veel bedrijven werken met systemen die niet direct naar de cloud kunnen, oude systemen met veel maatwerk die toch cruciaal zijn voor de bedrijfsprocessen. Vaak lijkt een volledige stap naar de cloud door een dergelijke applicatie onmogelijk. Maar door deze legacysystemen als geheel op te pakken, te verplaatsen en opnieuw in te richten in een virtuele machine, wordt de applicatie toch bruikbaar, benaderbaar en beheersbaar in de cloud.

4. Bouw en inrichting

Hoe gaat de daadwerkelijke overstap in zijn werk? Wat gebeurt er tijdens de overstap met bedrijfskritische processen die niet onderbroken kunnen worden? Het resultaat is een plan voor de inrichtingsfase en de overstap.

5. Support

Als het systeem draait, bent u nog niet klaar. Welke afspraken maakt u voor beheer, onderhoud en ondersteuning? Wie doet wat, wanneer en hoe?

De overstap naar de cloud voor financiële dienstverleners

De overstap naar de cloud is een stuk minder ingrijpend dan u in eerste instantie zou verwachten. Soms duurt de voorbereidingsfase wat langer, bijvoorbeeld als er koppelingen op maat moeten worden gebouwd. De daadwerkelijke overstap naar de cloud gaat echter heel snel. Vanaf dat moment hebben uw medewerkers vanaf elke locatie ter wereld veilig toegang tot hun gegevens.

Wilt u meer weten over hoe de overstap naar de cloud te werk gaat? Lees dan ons whitepaper ‘De cloud voor financiële dienstverleners’.

New call-to-action