Thuiswerken vormt zwakke plek voor bedrijfsveiligheid

thuiswerken vormt de zwakke plek voor bedrijfsveiligheid. Nederlanders overschatten hun kennis van digitale veiligheid, terwijl digitale criminaliteit fors toeneemt. Gedrag van medewerkers blijkt de zwakke schakel. Hoe kunt u toch de digitale veiligheid van uw bedrijf borgen?

Uit jaarlijks onderzoek van de overheid blijkt dat Nederlanders hun kennis van digitale veiligheid overschatten zowel privé als op het werk. Ze stellen vast dat het voorkomen van online risico’s scherper wordt gemonitord en nageleefd in de werksituatie dan in de privésituatie. Maar dat het massale thuiswerken wegens de coronamaatregelen een zwakke plek vormt voor bedrijven.

“Uit dit onderzoek komt dat Nederlanders hun digitale veiligheid overschatten en dat uiteindelijk dus gedrag een achilleshiel is“ zegt Mona Keijzer, staatsecretaris van Economische Zaken en Klimaat. Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%. Ondernemers en kennisinstellingen kregen te maken met gijzelsoftware en liepen hierdoor de economische schade op.

Bedrijf op orde, behalve de thuiswerker

Hoewel bedrijven meestal veel aandacht aan veiligheid besteden, gaat het achter de voordeur mis. 48% van de werkende Nederlanders geeft aan in de afgelopen 12 maanden thuis te hebben gewerkt. Zij maken thuis vaak gebruik van een netwerkverbinding met wachtwoord (78%). Bijna 1 op de 3 werknemers (29%) hanteert nog steeds het standaardwachtwoord van de router. Daarnaast bevinden zich vaak andere, slimme apparaten zich op het thuisnetwerk, die de digitale veiligheid voor bedrijven ondermijnen.

Hoe zorg je als werkgever voor veilig thuiswerken?

thuiswerken is een risico voor de bedrijfsveiligheid - de cloud zorgt voor veilig thuiswerken

Om medewerkers veilig thuis te laten werken, heb je invloed nodig op wat er in de thuisomgeving gebeurt. Het is onverstandig om daarbij te vertrouwen op het gedrag van je medewerkers. Meestal is het geen onwil of kwade opzet. Maar zoals het onderzoek uitwijst: Nederlanders overschatten hun digitale veiligheid. Of het ontbreekt ze aan de juiste kennis.

Volledige controle met cloud werken

Bedrijven kunnen de digitale veiligheid volledig in eigen hand houden door gebruik te maken van een cloudwerkplek. Bij een cloudwerkplek staat er geen software en data meer op een desktopcomputer of lokale server, maar wordt alles centraal vanuit de cloud gefaciliteerd.

De medewerker logt één keer in (Single Sign On en two factor authentication) en heeft toegang tot de werkplek met alle applicaties. Dat is makkelijk voor de werknemer en maakt de werkplek volledig beheersbaar voor de werkgever. Ongeacht op welke computer een medewerker werkt en met welke verbinding, de cloudwerkplek is in zijn geheel beschermd.

 

Veilig werken in de cloudVeilig e-mailen en bestanden delen

Bij veilig thuiswerken is veilig e-mailen en bestanden delen zeer belangrijk. Bij de cloudwerkplek die Hupra ICT aanbiedt, regelen wij dit op een manier die bij u past. We werken veel met ShareFile vanwege het brede pakket aan oplossingen voor dataveiligheid. Maar ook andere oplossingen voor veilig e-mailen en bestanden delen kunnen wij gemakkelijk integreren in bijvoorbeeld Outlook.

Vertrouwde manier van werken

Het mooie aan de cloudwerkplek van Hupra ICT is dat wij alle benodigde veiligheidsmaatregelen kunnen integreren, terwijl medewerkers hun vertrouwde beeldscherm en programma’s behouden. Zij hoeven dus niet op een andere manier te gaan werken.

Cornel - digitale veiligheid - cloud - thuiswerken

Wilt u weten hoe veilig uw medewerkers thuiswerken? Neem contact op met Cornel voor een vrijblijvend gesprek. Hij kijkt graag met u mee.

 

Bel Cornel van Westen voor een afspraak.

tel: 0318 528 528