Waarom de Cloud werkplek goedkoper is dan een eigen server

Group of young colleagues using laptop at office-1

In de moderne zakelijke omgeving worden organisaties steeds afhankelijker van technologie om hun dagelijkse activiteiten efficiënt uit te voeren. Eén van de belangrijkste technologische ontwikkelingen is de opkomst van de cloud. In plaats van te investeren in eigen servers, kiezen veel bedrijven ervoor om over te stappen naar een cloud werkplek. Deze verschuiving wordt aangedreven door verschillende factoren, maar één van de meest voordelige redenen is de kostenbesparing die het met zich meebrengt. Vergelijkt u de kosten van een cloud werkplek met die van een eigen server, dan lijken de kosten per medewerker misschien hoger. Maar dat is slechts schijn. Wij rekenen het voordeel graag voor u uit. In dit artikel onderzoeken wij waarom de cloud werkplek vaak goedkoper is dan een eigen serverinfrastructuur.

Daar kunnen we kort over zijn: Cloud werkplekken zijn vrijwel altijd goedkoper dan een eigen server. Wij rekenen dit regelmatig uit voor klanten. Inmiddels durven we te zeggen: tot 250 werkplekken zijn Cloud werkplekken vrijwel altijd goedkoper dan een eigen server.

Een vergelijking: eigen server vs. cloud werkplek?

Bij een cloud werkplek betaalt u per werkplek. Bij een eigen server, deelt u wellicht de afschrijvingskosten van de server door het aantal werkplekken. Waarschijnlijk komt u dan op een lager maandbedrag uit dan bij een cloud werkplek. Het probleem met deze methode is dat u er met alleen de afschrijvingskosten van de server nog niet bent. Bij het aanschaffen, onderhouden, bijwerken en up-to-date houden van een server komen zowel kosten als mankracht kijken. Om een eerlijke vergelijking te kunnen maken tussen een eigen server en werkplekken via de cloud zetten wij de kosten op een rij.

Welke kosten maakt u met een Cloud werkplek?

Bij de Hupra Cloud werkplek gaat het om een vast bedrag per werknemer (fixed fee per werkplek), waarbij alles inbegrepen is:

  • Onderhoud;
  • Updates en upgrades;
  • Back-ups;
  • Support. 

Er bestaan ook cloudaanbieders die werken met een flexibel maandbedrag.

De kosten die komen kijken bij een cloud werkplek zijn:

  • Kosten per werkplek per maand;
  • Eenmalig de kosten voor de inrichting.

Welke kosten maakt u met een eigen server?

Wanneer u werkt met een eigen server dan zijn dit de kosten waar u doorgaans rekening mee moet houden:

  • Aanschafkosten server (eens per 3 tot 5 jaar);
  • Migratie van oude server naar nieuwe server;
  • Onderhoud server;
  • Updates;
  • Back-up kosten;
  • Support bij storingen of vragen van medewerkers;
  • Licenties voor het besturingssysteem;
  • Stroomverbruik.

Het stroomverbruik kan bij een server snel oplopen. Bij een reguliere server voor een kantoor met 25 werkplekken gaat het om €500,- tot €1.000,- aan energie. Is de ruimte voorzien van airco? In dat geval kunnen de kosten oplopen tot €1.500,- per jaar. Dit maakt een cloud werkplek al snel goedkoper dan het beheer van een eigen server.

Veranderende rol van de eigen IT-er

In veel organisaties verandert de functie van interne systeembeheerder naar die van een informatiemanager of applicatiebeheerder. Het beheer van de IT-omgeving wordt dan uitbesteed, zoals met de Cloud werkplek ook het geval is. Deze uitbesteding levert vaak een kostenbesparing op ten opzichte van de oude functie. De applicatiebeheerder kan zich hierdoor focussen op het optimaliseren en automatiseren van interne processen.

Wat maakt een cloud werkplek goedkoper dan een eigen server?

Het werken in de cloud biedt verschillende kostenvoordelen ten opzichte van het aanschaffen en onderhouden van een eigen serverinfrastructuur. Wij zetten de voordelen nog even kort voor u op een rij:

  • Geen initiële investering nodig

De cloud is vaak goedkoper doordat er geen initiële investering benodigd is. Bij het opzetten van een eigen server infrastructuur, investeert u in hardware, zoals servers, opslag en netwerkapparatuur. Deze kosten kunnen aanzienlijk zijn, vooral voor kleine bedrijven met beperkte middelen. In de cloud hoeft u echter geen fysieke apparatuur aan te schaffen, maar betaalt u alleen voor de diensten die u gebruikt.

  • Lagere operationele kosten

Het beheren en onderhouden van een eigen serverinfrastructuur brengt aanzienlijke operationele kosten met zich mee. Technisch personeel dat de verantwoording draagt voor het installeren, configureren, monitoren en updaten van de servers en netwerken moeten hiervoor in dienst worden genomen. Daarnaast moet je ook kosten maken voor stroom, koeling en fysieke beveiliging van de infrastructuur. In de cloud worden deze taken uitgevoerd door de cloudserviceprovider, waardoor je bespaart op personeelskosten en de kosten voor het onderhoud van de infrastructuur.

  • Schaalbaarheid en flexibiliteit

Met een eigen server infrastructuur moet u constant anticiperen op toekomstige groei en voldoende middelen toewijzen om deze groei te ondersteunen. In de cloud kan u daarentegen gemakkelijk op- of afschalen op basis van de behoeften. Hierdoor optimaliseert u de kosten en voorkomt u dat u betaalt voor ongebruikte capaciteit.

  • Geen onderhoud en upgrades

Het regelmatig onderhouden en upgraden van serversoftware en -hardware kan tijdrovend en kostbaar zijn. In de cloud zorgt de serviceprovider voor het beheer, onderhoud en de beveiliging van de infrastructuur, zodat de cloudservers altijd up-to-date zijn met de nieuwste softwareversies en beveiligingspatches.

Een cloud werkplek is goedkoper: rekenvoorbeeld

Ieder bedrijf is anders, maar voor dit voorbeeld werken wij met 15 vaste, voltijd medewerkers. Wij vergelijken een eigen server (on-premise) met de Cloud werkplek van Hupra ICT. En kijk: de overstap naar de cloud levert ze gemiddeld gezien onder de streep een besparing van 14,15%% op. M

Rekenvoorbeeld:

berekening-eigenserver-vs-cloud-server-2023Wilt u direct de kosten vergelijken tussen een cloud werkplek of een eigen server voor uw bedrijf?

 

Meer kwaliteit voor een lagere prijs: hoe kan dat?

Met een cloudoplossing bent u goedkoper uit, u maakt gebruik van een IT-omgeving die al is ingericht. Bij de Cloud werkplek van Hupra ICT is dat een all-in omgeving, waarbij alles inbegrepen is in de prijs. Zonder dat u inlevert op kwaliteit. Sterker nog: we hebben geïnvesteerd in een IT-omgeving, die vergelijkbaar is met die van grote organisaties. De kwaliteit en veiligheid van het systeem is van hoog niveau. Doordat we een vergelijkbare omgeving aanbieden aan meerdere klanten, krijgt u deze kwaliteit voor een voordelige prijs. Updates en onderhoud verlopen hierdoor ook efficiënter, omdat we het voor de totale omgeving uitvoeren in plaats van per klant.

De Cloud werkplek is standaard ingericht met bijvoorbeeld Word, Excel, Outlook en Adobe. Heeft u extra softwaretoepassingen nodig, dan passen we maatwerk toe via de applicatieserver.

Bent u benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij het werken in de cloud. Lees dan ons artikel over de 5 essentiële aandachtspunten bij het werken in de cloud.

Is de Cloud altijd de voordeligste keuze?

Tot circa 250 werkplekken is een cloud werkplek vrijwel altijd goedkoper dan het beheer van een eigen server. Kijkt u voornamelijk naar de kosten, dan is dat dus een makkelijke keuze. Ook wat veiligheid en kwaliteit betreft, zit u goed met de Cloud werkplek. Wellicht heeft u vragen over de mogelijkheden binnen de cloud voor uw bedrijf die hier niet zijn genoemd. Maak hier direct een afspraak, zodat wij uw wensen en behoeften met u door kunnen nemen. Zo kiest u altijd de juiste oplossing.